coarse
coarse
coarse
coarse

Naslovnica arrow Povijest arrow SVETI JURAJ, JURJEVO I HRVATI
Nedjelja, 18 Studeni 2018
 
 
SVETI JURAJ, JURJEVO I HRVATI PDF Ispis E-mail
Autor: uznik   
Petak, 08 Veljača 2013
SVETI JURAJ, JURJEVO I HRVATI

"Kao što je sveti Juraj zdrobio glavu aždaji, trebamo i mi Hrvati zdrobiti naše izrabljivače i tlačitelje."

"Sveti Juraj-Grgur (lat. Georgius) (Kapadocija, između 275. i 281. – 23. travnja 303.) kršćanski svetac i jedan od najslavnijih kršćanskih mučenika Istočne i Zapadne Crkve. Njegovo štovanje je rasprostranjeno širom Europe, a neke ga zemlje štuju kao svetca zaštitnika. Već u 4. stoljeću izgrađene su njemu posvećene crkve u Siriji. U Carigradu mu je crkvu dao podignuti bizantski car Konstantin I. Veliki. Sveti Juraj je zaštitnik vitezova, vojnika, konja, ratara i pastira.

Otac mu je bio rimski vojnik, potomak plemenitaške obitelji. Poslije otčeve smrti s majkom odlazi u Palestinu, gdje stupa u vojsku i uskoro postaje kršćaninom. Zbog svojih religijskih uvjerenja dolazi u sukob sa zapovjednim strukturama u vojsci. Ubijen je za Dioklecijanovog progona kršćana 303. godine.

Prema legendi, česte su slike i kipovi gdje Sveti Juraj pobjeđuje zmaja. U početcima kršćanstva zmaj je simbolizirao zlo, što se u prenesenom značenju odnosilo na poganstvo. Prikazuje se u odori rimskoga vojnika ili srednjovjekovnog viteza na bijelom konju kako zamahuje mačem.

Kod Hrvata se javlja i prikaz gdje sveti Juraj ubija - vuka. To je prikaz koji se može naći na hrvatskim bilizima (stećcima). "

SVETI JURAJ U HRVATSKOJ TRADICIJI

"Hrvati iznimno štuju Sv. Jurja te su njemu posvećeni mnogobrojni hrvatski narodni običaji, pjesme i tradicije. Jurja se povezuje s proljećem, zelenilom, ponovnim rađanjem, obnovom. 

Jurjevo je shvaćano kao pravi početak proljeća, početak gospodarske godine, pobjeda svijetla nad tamom.

Po tradiciji je sveti Jure bio rimski časnik. Mučen je i pogubljen u Kapadociji (Mala Azija) 23. travnja 303. godine za vrijeme Dioklecijanova progona kršćana. Pokopan je u Palestini u Lidu. Na njegovom je grobu izgrađena katedrala. Iznimno je štovan svetac kod mnogih naroda, a Hrvati su mu od romanike gradili crkve: kao u Putalju kod Solina u 9. stoljeću. Sv. Juri posvećena je i crkva u Podbrežju kod Zenice za vrijeme Kulina bana (1193.). Sv. Jure je bio zaštitnik srednjovjekovnoga bosanskog kraljevstva Hrvata i  Poljičke Republike. U naše je vrijeme zaštitnik Visa, Senja, Lovrana; Barcelone, Genove; Engleske, Portugala, Armenije, Gruzije i td. Od 6. st. legende pripovijedaju o njegovoj mučeničkoj smrti. Od 12. st. pripovijeda se o čudesima koja su se dogodila po zagovoru sv. Jure, a od tada do danas u usmenoj je komunikaciji motiv sv. Jure koji je kopljem proboo zmaja.

Godine 1380. nastala je prva hrvatska lirska pjesmarica, a u njoj je prva pjesma Pisan svetoga Jurja. Danielle Farlati (1690.–1733.) u djelu Illyricum sacrum navodi da se pokadkad običavalo prije svete mise u "Jurjevoj crkvi u Kaštel Sućurcu recitirati vrlo zbijenom mnoštvu s povišenog mjesta (…) ugodnim ritmom hrvatski pisanu povijest o životu i mučeništvu Sv. Juraja, o glasovitoj njegovoj pobjedi u kojoj je ubio zmaja." Na Jurjevo su se zelenilom kitili ljudi, domovi, štale, stoka, prilazi u dvorišta. Vjerovalo se da će zelenilo odagnati demone. U narodnom vjerovanju i sv. Jure se pojavljuje u zelenilu. Zelenilo, dakle, u narodnom vjerovanju ima apotropejsku moć.

Nekoć su se na Jurjevsko navečerje, a ponegdje i na Jurjevo palili kriesovi. Po garištu tih kriesova pregonila se stoka. Taj je obred istovjetan navedenom obredu kod uskrsnih kriesova i ima apotropejski karakter.

U rano Jurjevo jutro domaćin s vodokrsnom vodom moleći se poškropio bi štalu i stoku kako bi cijelu godinu bila sačuvana od vukova, bolesti i demona. Prije izlaska sunca travari su brali trave kojima su liječili ljude. Vračari su također prije izlaska sunca brali trave kojima su vračali.

Među Hrvatima u Bosni i Hercegovini, momci su obilazili sela trubeći u trubaljke (trubaljike) savijene od vrbove ili ljeskove kore. Tim apotropejskim obredom željeli su se otjerati demoni i pokvariti čini raznim vračarama. U dinarskim je krajevima kod Hrvata kršćana i muslimana bio običaj ljuljanja mladeži. I taj je obred imao apotropejski karakter jer se vjerovalo da će se tim obredom predusresti bolesti.

Na Jurjevo bi se prije izlazka sunca kupalo ili umivalo vodom u koju bi se stavljalo bilje ili omaja (pjenušava voda s mlinskoga kola). Vjerovalo se da to doprinosi zdravlju i ljepšem tenu.

Stoka se udarala blagoslovljenom ili svježom zelenom grančicom i vjerovalo se da će se tako zaštiti od uroka, vještica i drugih demona. "

"Kao što je sveti Juraj zdrobio glavu aždaji, trebamo i mi Hrvati zdrobiti naše izrabljivače i tlačitelje."

Komentari
Traži
Anoniman   |68.64.172.xxx |2014-08-25 02:11:23
Nedopušteni znak. prazan komentar
Anoniman   |68.64.172.xxx |2014-08-25 03:08:36
Nedopušteni znak. prazan komentar
Samo registrirani korisnici mogu pisati komentare!

3.25 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
« Prethodna   Sljedeća »
Tražilica
Tko je Online
Gostiju online: 14
cestitka2014.jpg
  paveli_knjiga_mala.jpg















apartmentsmurter3.jpg












 
  

www.liberohosting.com

LiberoHosting za profesionalce i amatere

 
Top! Top!