coarse
coarse
coarse
coarse

Naslovnica arrow Ratni dani arrow NEMA RATA GDJE NEMA HRVATA
Četvrtak, 16 Kolovoz 2018
 
 
NEMA RATA GDJE NEMA HRVATA PDF Ispis E-mail
Autor: uznik   
Nedjelja, 07 Listopad 2012
NEMA RATA GDJE NIJE HRVATA PDF Ispis Unesi e-mail
Autor Zvonimir R. Došen   
Nedjelja, 07 Listopad 2012 10:29
okazali kao najvrsniji asovi, borili na “krivoj strani”.

Moramo se upitati je li onda po njihovom mišljenju prava strana bila ona boljševička ?

Ti ljudi najprije bi trebali znati da je i onim najgluglupljim jasno da kad je u pitanju ratna tehnika, te izobrazba u rukovanju tom tehnikom, da su mali narodi koji je nisu kadri proizvoditi, uvijek ovisni o onim velikim narodima koji ju proizvode.

Isto tako, trebalo bi im biti jasno da se u miru može birati između “dobrih” i “loših” obskrbnika te tehnike, dok u ratu tog izbora nema.

U svakom ratu, a osobito u unome gdje se jedan narod bori za goli obstanak, kao što je to tada činio hrvatski narod, mora se držati one - neprijatelj moga neprijatelja moj je prijatelj.

Nezavisna Država Hrvatska tek je uzpostavljena u travnju 1941. a

već u srpnju u Zagrebu su formirana dva krila Hrvatskog ratnog zrakoplovstva; 4. Legionarsko lovačko i 5. Bombaško krilo.

Struktura 4. lovačkog krila ustvari se sastojala od dva krila; 10. i 11. Oba krila uskoro su poslana na izobrazbu u Jagdfliegerschule 4, ( Škola za ratne pilote lovce ) u Fürt kod Nürnberga.

Već 28. rujna 1941., 10. krilo pod zapovjedništvom satnika Vladimira Ferenčine s 11 lovaca ‘Messerschmitt Bf-109 E’ odlazi na Iztočni front.

Po dolazku u Poltavu u Ukrajini krilo je uključeno u lovačku eskadrilu ‘Staffel Jagdgeschwader 52’.

Na 10. listopada ovo hrvatsko krilo polazi u prvu bitku u kojoj uništava 4 sovjetska ratna zrakoplova ‘R-10’. Dok su njemački piloti letjeli s novim lovcima Bf-109 F, lovci Bf-109 E koji su bili dodijeljeni hrvatskim pilotima bili su već zastarjela verzija Messerscmitt lovaca koji su u prilično lošem stanju vraćeni s bojišta u Sjevernoj Africi. Ipak i ovi su bili bolji od novih ruskih lovaca I-15, I-16 i I-153.

Na 12. prosinca 1941. kad je eskadrila premještena u Taganrog na obali Azovskoga mora, njemu je dodijeljeno i 11. Hrvatsko krilo, ali bez novih zrakoplova. Sredinom siječnja 1942. 4. krilo je razpušteno i formirano je novo “Pojačano 10. krilo” sa ostatkom od 7 lovaca Bf-109 E ( koji su još nisu bili u kvaru ) pod zapovjedništvom bojnika Mate Čulinovića.

Nu već 25. veljače za zapovjednika je postavljen dopukovnik Franjo Džal i krilo je preimenovano u ‘Jagdgruppe Džal’ ( Lovačka grupa Džal ).

Do 7. travnja 1942. ovo hrvatsko krilo uništilo je na ovom bojištu 28 sovjetskih bojnih zrakoplova, poslije čega je premješteno u bazu Mariupol kako bi se uključilo u teške i intezivne bitke oko poluotoka Kerč.

Koncem travnja jedinica je kao posebna neovisna grupa preimenovana u ‘Fliegergruppe Džal’ ili ( Leteća grupa Džal ).

Tijekom lipnja jedinica je uključena u operacije oko Sevastopola i zapadne obale Krima. Do 21. srpnja 1942. ova hrvatska grupa izvršila je preko 1.000 bojnih letova u kojima je uništila više od 50 boljševičkih bojnih zrakoplova.

Džal nije bio zadovoljan s zastarjelim zrakoplovima koji su iz dana u dan bili u sve lošijem stanju, osobito za letove po lošem vremenu. Konačno, poslije upornih zahtjeva za boljom opremom, u srpnju 1942. Hrvatima je dostavljeno 7 novih lovaca Messerschmitt “Gustav” Bf-109 G-2.

Istovremeno Fliegergruppe Džal dotada dio Luftflote 4, preimenovana je u ’15. Kroatische Jagdgeschwader 52’ ( 15. Hrvatska lovačka eskadrila 52 ).

 

Pri koncu rujna 1942. ova hrvatska jedinica vodi bitke iznad Kerča, Novorosijska, Tuapsa, Krimskaje i Gelendčuka gdje odnosi 100 potvrđenih pobjeda nad boljševičkim ratnim zrakoplovima.

U listopadu 1942. grupa je pojačana novim pilotima uvježbanim u Überprüngschule ( Viša škola za ratne pilote ) u Prenylau i Fürtu.

U prosincu 1942. grupa Džal vraća se u Hrvatsku na odmor poslije mjesici intezivnih borbi s 3.300 bojnih letova, 164 potvrđene pobjede i 6 gubitaka.

U tim bitkama najuspješniji je pilot Cvitan Galić sa 255 letova, 28 potvrđenih i nekoliko nepotvrđenih pobjeda. Za ove izvanredne uspjehe promaknut je u čin poručnika.

Sredinom veljače 1943., poslije 3 mjeseca odmora, grupa se vraća na Iztočni front i operira iz zračne luke Kerč 4 na Krimskom poluotoku Piloti su u bitkama koje se vode iznad mjesta Krimskaja, Ivanovskaja, Novorossijsk, Kabardink, Gelendčuk i Jelsk. Tu su sada suočeni s pilotima boljševičke “Zračne straže” koji lete s novim američkim lovcima “Aircobra P-39” i Britanskim “Spitfires”. Uzprkos tome, tijekom travnja i svibnja hrvatski lovci uništavaju 29 tih novih boljševičkih lovaca.

Samo u tim bitkama nadporučnik Mate Dukovac između 15. svibnja i 6 lipnja uništava 13 neprijateljskih zrakoplova.

U neprestanim bitkama i noviji lovci Bf-109 G-2 koje je hrvatsko krilo dobilo u srpnju 1942. bili su već izderani i oštećeni pa su koncem ljeta 1943. zamijenjeni novijim Bf-109 “Gustav” G-10 i G-14.

 

Samo u 3 dana između 30 listopada i 2. studenog 1943. s 7 tih novih zrakoplova Hrvati uništavaju 20 boljševičkih.

 

Za vrieme ratovanja na Iztočnom bojištu hrvatski piloti su izveli više od 5.000 bojnih letova i postigli više od 300 pobjeda nad boljševicima.

Oni koji su postigli 10 ili više potvrđenih pobjeda ( njih 14orica ) dobili su titulu ‘As’.

 

Nastavak u idućoj emisiji.

 

Za Dom Spremni !

Ja sam Zvonimir Došen

 

Hrv. Inf. Radio Program u Torontu, 7. listopada 2012.

 

Komentari
Traži
Samo registrirani korisnici mogu pisati komentare!

3.25 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Zadnja Promjena ( Nedjelja, 07 Listopad 2012 )
 
« Prethodna   Sljedeća »
Tražilica
Tko je Online
Gostiju online: 14
cestitka2014.jpg
  paveli_knjiga_mala.jpg















apartmentsmurter3.jpg












 
  

www.liberohosting.com

LiberoHosting za profesionalce i amatere

 
Top! Top!